Vi vil lære!

Jeg, og resten av NSR vil  at alle samisk voksne i skal få rett, få mulighet og få tilgang til voksenopplæring. Både i samiske språk og også opplæring i tradisjonell kunnskap.

Vi snakker mye om voksenopplæring her på Sametinget: for eksempel, at jeg skal kunne lære meg samisk, at jeg skal kunne sy min egen sliehppa. Eller nuvtaga. Eller ein gang lære meg å lage gukse. Alle samer har ikke mulighet til å lære alt dett hjemme, og da e vi avhengige av gode voksenopplæringstilbud. Videreføring av våre språk og vår kulturarv avhenger nettopp av at vi som unge voksne selv lærer det og kan videreføre det til kommende generasjoner. I  tillegg så er livslang læring i seg selv ein viktig egenverdi fordi det gir bra selvfølelse for den som får mulighet til å lære.

Vi i NSR mener at voksne samers rett til opplæring i eget språk og tradisjonell kunnskap må sikres både gjennom lovverk og finansieringsordninger. De som ikke har fått mulighet til å lære sitt språk i grunnskolen må sikre denne retten som voksne.

Det er allerede mye godt arbeid på gang. For eksempel så har Sámi alla skuvla er i gang med et omfattende voksenopplæringsprogram i samisk. Programmet skal tilpasses lokale behov. Det skal være forankra lokalt.  Målet med dette programmet er å få fleire aktive samiske språkbrukere. I tillegg har vi ulike språksentre og studieforbund som også har mange gode og viktige opplæringstilbud.

Vi i NSR vil at Sametinget skal utarbeide en samisk voksenopplæringsplan som skal kartlegge behov, ansvar og arbeidsfordeling på feltet. Vi mener det er viktig å få en grundig og helhetlig gjennomgang av feltet og se på hvilke muligheter som finnes.

Det er viktig å få fokus på voksnes læring. Det er også viktig å få fokus på generell voksen didaktikk.  Vi mener man må se på forholdet mellom de ulike aktører og hvilke roller de har og bør ha.

Jeg mener det er viktig at Sametinget samordner voksenopplæringen i samfunnet, og at alle aktører drar i samme retning slik at dette blir et felles prosjekt. Behovet for voksenoppplæring er nok større blant samer enn øvrig befolkning. Nettopp fordi mange av våre egne trenger opplæring i både språk og tradisjonskunnskap.

Under ser dere et bilde av herre- vuoddagá fra markasamisk område? Lyst å lære? Jeg lærer gjerne bort, og  kanskje vil noen av våre searvier holde et SOL-kurs?

Markasamiske herre- vuoddagá

2 thoughts on “Vi vil lære!

  1. Hei. Ble kjempenyskjerrig på bildet av herre-komagband fra markasamisk område. Jeg ser at det er brukt fletteteknikk, såkalt flamming, og da blir jeg veldig ivrig på å få vite hvilket markasamisk område som har tradisjon på fletta komagband til menn.

  2. Hei! Det e Thomas Myrnes Nygård som e modell på bildet, uten at jeg helt klarer å plassere hvor i markasamisk område det er. Jeg er heller ikke kjent med de ulike tradisjonene i området. Uansett så synes jeg det er interessant mønster. Herre-vuoddagá hos oss (jokkmokk/tysfjord) har bunnmønster med røde og blå striper på tvers. Det er det ikke her. Jeg vet at det har vært kurs i markasamisk område i denne teknikken (låhtit på lulesamisk), og jeg har selv lært det bort til noen derfra. Dette må jeg nesten forske litt på 🙂 Noen har en gang sagt til meg at før i tiden var det også slike vuoddagá i blant nordsamer i Finnmark, men det har jeg ikke fått bekreftet noe sted…..

Legg att eit svar

